טבעת חותם זהב – לא תכשיט למלכים בימי הביניים

טבעת חותם זהב – לא תכשיט למלכים בימי הביניים

לטבעת החותם היסטוריה מרשימה בת אלפי שנים, עם ההתפתחות של תכשיטי החותם מימי הביניים והחתמת מכתבים לעידן המודרני בו הם משמשים כתכשיט וכאביזר קישוט מרשים ומיוחד.

טבעת החותם בימי הביניים

בימי הביניים תפקדה טבעת החותם בתור חותמת אשר נטבלה בשעווה חמה והעניקה אישור אותנטי למסמכים והייתה בעלת ערך רב בעולם העסקים והפוליטיקה. החריטות הנפוצות ביותר היו סמל המשפחה או מונוגרמה והן נחרטו בכתב מראה על מנת שייקראו בצורה הנכונה כאשר שימשו לחתימה. בתקופה זו מרבית הגברים לא ידעו קרוא וכתוב ולכן טבעת החותם היוותה כלי כתיבה עבורם כאשר שימשה לחתימה על המסמכים ההיסטוריים הגדולים ביותר.

טבעת חותם

טבעת החותם אשר נענדה על ידיהם של שליטים הפכה עד מהרה לסמל לאצילות ולסטטוס גבוה וכך ביססה את מעמדה בהיסטוריה. בתקופה העתיקה טבעת החותם הייתה אחת מן הפריטים היקרים ביותר בקרב רכושם של הגברים. היא נשמרה נעולה והוצאה אך ורק בעת הצורך.

ככל שחלפו השנים, שליטים ומלכים אימצו לעצמם מראה מטופח ומקושט יותר, וכך הפכה טבעת החותם מאביזר פרקטי לאביזר אופנתי. ענידתה היוותה סמל למעמד ושיוך לחברה הגבוהה. מכיוון שהייתה מזוהה בצורה כה חזקה עם השליט, לאחר מותו הייתה מושמדת ולא עוברת לבניו.

טבעת החותם בעידן המודרני

בתקופה זו טבעת החותם משמשת בעיקר כאביזר קישוט. היא יכולה לעבור מדור לדור בתוך המשפחה או להיות סמל לאחווה משותפת כגון: הבונים החופשיים, אך לרוב היא משמשת כתכשיט מסוגנן ומיוחד. אפשרויות החריטה על טבעות החותם הן בלתי מוגבלות, אך המקובלות יותר הן מונוגרמות, סמלי מזלות, ראשי תיבות וכדומה. קסמן של טבעות החותם הוא האפשרות לעצב חריטה אישית ומיוחדת ולהפוך אותה לייחודית ובעלת משמעות מיוחדת.

שאלות שעולות פעמים רבות הן באיזו אצבע יש לענוד את טבעת החותם ולאיזה כיוון עליה לפנות. התשובות לשתי השאלות הן שאין תשובות נכונות. הבחירה באצבע תלויה בטעם של עונד הטבעת, עם זאת, האצבע הנפוצה ביותר היא הזרת. גם כיוון החריטה תלוי ברצונו של עונד הטבעת. אם ירצה להציג את החריטה לסביבתו הוא יענוד אותה הפוך ואם ירצה להעריך ולהנות ממנה בעצמו, יענוד אותה כאשר החריטה פונה אליו.

טבעת חריטה

 

ניתן ליצור את טבעות החותם מכסף סטרלינג, פלטינום, זהב לבן, צהוב או אדום ומחירן תלוי הן בחומר ממנו הן מיוצרות והן במורכבות החריטה המבוקשת.