צמידים לאישה מזהב – מסורת או אופנה?

צמידים לאישה מזהב – מסורת או אופנה?

חלק או מעוטר, משובץ ביהלומים או בחרוזים מושחלים, קשיח או גמיש, עשוי מזהב, כסף, עור וחומרים אחרים, הצמיד הוא בין התכשיטים האהובים החל מגיל הילדות ועד לבגרות. ההתפתחות של הצמיד מלבוש מסורתי באפריקה לתכשיט יומיומי היום מדגיש את חשיבותו וערכו רב השנים לנשים וגברים כאחד.

הצמיד במסורת האפריקאית

צמידים לאישה מזהב

במהלך ההיסטוריה תכשיטים אפריקאים יוצרו מחומרים שונים הקיימים בטבע. התכשיטים הקדומים נעשו בעיקר מחומרים כגון: שנהב, אבנים מסותתות, עצמות, צדפים, שיער חיות, ניבים ועץ. עם השנים החל השימוש בזכוכית ואבנים יקרות יותר כגון אבן הענבר ולאחר מכן החל ייצור הצמידים מחומרים יקרים יותר כגון זהב וכסף.

לצמידים בתרבויות האפריקאיות הייתה משמעות גדולה מעבר לאופנה וסטייל. השבטים האפריקאיים השתמשו בצמידים כסמל לעושר ולמעמדם בחברה, לדוגמה: צבעי החרוזים ודוגמת החריזה העבירו מסרים לזוגיות וחתונה, חרוזים בצבע לבן סימלו אהבה, חרוזים בצבע צהוב סימלו עושר, חרוזים אדומים סימלו אומץ ועוד. כמו כן, הצמידים שימשו כחלק מטקסי פולחן ודת.

הצמיד בעידן המודרני

הצמיד המודרני מיוצר במגוון צורות, עיצובים וחומרים והאפשרויות הן בלתי מוגבלות. עם זאת, החומר הנפוץ ביותר לייצור צמידים הוא זהב. לזהב יופי קלאסי ונצחי, צבע חם ועשיר אשר נשמר לאורך שנים רבות מבלי להחליד, להשחיר או לשנות גוון. המראה העשיר שלו  והיכולת הבלתי מוגבלת ליצור עמו דגמים יפים ומיוחדים הפכו את צמיד הזהב למבוקש והנפוץ ביותר בקרב נשים. בשנים האחרונות גדל הביקוש לצמידים גם בקרב גברים.

צמיד בעיצוב אישי צמיד

 

 

סוגי הצמידים הנפוצים

הסטייל האינדיבידואלי

צמיד חישוק – אלו הם צמידים עגולים וקשיחים ללא סוגר. הם לרוב עשויים מזהב או כסף  ויכולים להיות משובצים באבנים. צמיד החישוק יכול להיות חלק וניתן לחרוט עליו מילים, דוגמאות וציורים.

צמיד פתוח – צמיד קשיח המקיף כשלושה רבעים מפרק כף היד ואינו סגור לחלוטין. יתרונו העיקרי הוא בגמישותו הנוצרת עקב כך שהוא פתוח בחלקו וכך הוא מתאים ללבוש לכל יד. הצמיד הפתוח מיוצר לרוב מזהב וכסף וגם הוא יכול להיות משובץ באבנים, חלק או חרוט.

צמיד שרשרתצמיד המורכב מחיבורי חוליות שרשרת. צמיד זה הוא רך וגמיש וניתן להתאים את אורכו להיקף פרק כף היד על ידי הוספת או הורדת חוליות. זהו הצמיד הקלאסי ביותר ועשוי לרוב מזהב או כסף. ניתן לשבץ בו אבנים או להצמיד אליו לוח מתכת ובו ליצור חריטת מונוגרמה, שם, ציור וכדומה.